miércoles, 6 de junio de 2012

Tallers i Racons


A la majoria de les meves publicacions he fet bastantes crítiques al meu centre de pràctiques, però això no significa que tot sigui dolent. Jo he estat molt a gust fent les pràctiques allà, però hi ha coses millorables.
A més de tot això, també fan tallers i racons que possibiliten que tots els alumnes puguin dur a terme un aprenentatge adaptat a cada un.

RACONS:

Un dia a la setmana a l’hora de català es duen a terme els racons. El que més fruit treu és el de botigueta. Tots els alumnes estan molt motivats quan toca al seu grup anar a la botiga. Allà es treballen àrees com llengua i matemàtiques, ja que els alumnes han de tenir converses imitant les que tendiren si anessin a una tenda a comprar i també han de sumar allò que compren, han de pensar el canvi que han de tornar... Al principi, quan compraven tenien un paper on apuntaven allò que compraven i el que valia, per poder fer una suma total dels preus dels productes. Ara es fa més tasca de càlcul mental. Ara ja no apunten al paper, sinó que sumen mentalment els preus, i miren si les monedes que tenen lis basten per comprar tot allò que han agafat. Utilitzen monedes d’un i dos euros, que són les que han vist a matemàtiques. El que fa de botiguer comprova la suma, les monedes que li donen i el canvi que ha de tornar. És molt interessant veure com han avançat, perquè al principi necessitaven molt l’ajuda i aprovació del mestre i ara duen a terme una feina molt més autònoma, funcionen quasi sols.














 

TALLERS:
Quan jo vaig arribar, es duien a terme tallers de plàstica i de medi.
Els tallers de plàstica es duien a terme en agrupacions, entre els alumnes de primer i segon. Hi havia 5 tallers, i a cada un es feia feina amb un material diferent. A la meva aula fèiem feina amb plastilina. Era molt interessant veure les feines dels alumnes, la seva motivació i les ganes de saber quina era la feina que durien a terme aquell dia. Es tractaven temes com la forma, la textura, la profunditat, etc. Aquests tallers van acabar fa un parell de setmanes.

El taller de llengua consistia en la realització d’obres de teatre. La funció definitiva la vam fer ahir davant tots els pares. Ha estat una feina molt guapa. La felicitat que desprenien ahir els infants era impressionant. Amb aquests tallers es fomentava molt l’expressió oral. És interessant veure com alguns alumnes als que els costen algunes assignatures, a les hores de teatre feien una feina boníssima. També ha servit perquè els alumnes que tenen dificultats per expressar-se practiquin la comunicació oral gaudint de fer-ho. S’ho han passat molt bé. A més, el fet de fer la representació davant els pares els motivava molt. Abans de començar estaven tots eufòrics, amb moltíssimes ganes de començar, i amb molts de nervis. Quan van acabar, només demanaven si havia sortit bé, si ho havien fet tan bé com sabien.
És una manera que els pares s’impliquin amb la feina dels seus fills, perquè els han ajudat a estudiar els papers, han aportat els vestuaris, etc.


Aquesta manera de fer feina és molt competencial encara que les mestres diguin que no fan feina per competències. Per exemple, a la botigueta es treballen competències com la matemàtica, lingüística, social i ciutadana, d’autonomia i iniciativa personal... Als tallers, es treballen competències com la cultural i artística, la lingüística, la d’autonomia i iniciativa personal, social i ciutadana...

En aquests aspectes, s’ha fet una gran feina!

2 comentarios:

  1. MOlt interessant el tema dels racons i molt original el racó dels missatges secrets! Veig que a la teva escola tot i seguir una línia una mica tradicional, algunes vegades utlitza recursos diferents. El tema del racons sembla que el duen molt bé. Jo dins la meva aula els racons s'entenen com a joc lliure els infants no segueixen cap tipus de norma per jugar (com ja he dit molts de pics els costa entendre que els infants jugant també aprenen). El racó de la botigueta tot i ser molt popular és un dels quals m'agradaria veure com el duen a terme els infants. :)

    ResponderEliminar
  2. Bones Cata, l'idea dels racons i tallers m'ha agradat molt ja que jo vaig introduir a l'aula un racó com el teu que era una botiga on ells van posar els preus i van fabricar tot el material necessari per crear-la. Vaig observar com es creaven situacions d’aprenentatge lligats a moltes àrees, a més fomentaven el diàleg entre ells i ho relacionaven a la realitat, això va provocar que els nins els interesses anar a comprar amb els pares i s’intentessin per fer càlculs sobre la compra que realitzaven i estaven molt motivats amb l’idea i cada vegada que anaven a comprar contaven el que havien fet.

    ResponderEliminar